Translate

вторник, 10 юни 2014 г.

Как да се предпазим от синдрома на домашния майстор?

Оклеветяване на предишния майстор.

Днес ще Ви запозная със синдрома на домашния майстор, за да Ви взема повече пари, така че да го разпознавате своевременно и да се предпазвате ефективно от него, което е и условие да стигнете до една възможност за бизнес без разходи и дертове за собствено производство. Вероятно сте забелязали, че когато повикате майстор за някакъв ремонт в къщи (например, фаянсаджия), най-често първата му реакция е да каже нещо такова: „Аууу! Кой го е правил това? Оставил си е ръцете! Може ли така да се прави?! Виж тука к'во става ..."

Коронен номер на майстора.

С други думи, първата стъпка на „майстора" е да оклевети предишния майстор (същия номер ни го пробутват от години и българските правителства). След това майстора оглежда плочките Ви, започва да цъка с език, и казва: „Не е ли чувал този (предишния майстор), че се оставя фуга? Че всяка работа трябва да се прави с естетика?! ..." Това е втората стъпка, номера с краставичката - всеки майстор си има коронен номер на принципа „Едно си баба знае, едно си пра"е". И вместо да направи това, което Вие искате от него, той Ви натриса (с доста убедителни аргументи) това, което той си знае.

Мащабност на ремонта.

И бъдете сигурни, че следващия майстор (плочките са си плочки и след 5 - 8 години пак ще започнат да се отлепват) също ще каже: „Аууу! Не знае ли този, че фугите вече не са модни, пък и плочките се слагат за да предпазят стената!?..." Веднага от втората стъпка следва третата стъпка: работата няма да се размине само с един евтин и частичен ремонт, а всичко трябва да се сменя - „Няма сега да правим цигания, я! Като ще ги правим, да ги направим като хората..."

Всичко това наричаме синдром на майстора:

1) Оклеветяване на предишния майстор;
2) Пробутване на собствения номер;
3) Мащабност на ремонта.

Истински майстор.

Затова, и от многократен собствен опит, мога да Ви кажа: такъв майстор е безполезен за Вас. Колкото по-скоро му покажете вратата, толкова по-добре. Огромна рядкост са майсторите, които ще Ви кажат: „В световната практика по Вашия проблем са се наложили 4 основни подхода, които се прилагат в следните случаи .... и имат следните предимства ... и следните недостатъци.... Кажете сега какви са Вашите изисквания и вкус, за да определим кой от тях ще е най-подходящ за Вашия случай." Както се казва в една реклама: „Мечтииии...".

Така, че за да се предпазите от синдрома на майстора и всеки следващ ремонт да не Ви излиза златен, Вашата задача се свежда до това Вие сами да определите какво и как трябва да се направи, след което или сами да си го направите (ако е по силите Ви) или да си потърсите подходящия майстор, който се е специализирал точно в това, което на Вас Ви е необходимо, за да го направи действително майсторски.

„Помощ" от финансов консултант.

И когато става дума за един битов ремонт, все пак човек може да преглътне някои „майсторски" номера, които ще Ви костват няколко стотин или 2 - 3 хиляди лева. Но ако „майстора" е бил финансов консултант и Ви е натресъл 30 годишен ипотечен кредит само защото получава процент от размера на кредита? Тук последиците са за цял живот, а може да се прехвърлят и върху наследниците Ви.

А ако това се случи на фирмата Ви и покрай прословутото „безвъзмездно" европейско финансиране Ви прикоткат да започнете сложен бизнес проект, финансиран на кредит, а после по една или друга причина Ви откажат цялото или част от безвъзмездното финансиране?? Каквито случаи има в изобилие от последните години? Знаете случая с оня бизнесмен - гъбар и банкерката. Затова правилото е 7 пъти мери, един път режи. Съвсем скоро, в един български сайт в Интернет, прочетох горе-долу следното:

Велик спец по маркетинг.

„Аз съм велик спец по маркетинг - чел, учил и преучил, но няма да Ви обещавам някоя от онези често срещани схеми от рода "спечели 10000 долара за 30 дни" или "стани бързо богат", с които ви затрупват по пощата, а ще Ви запозная с една истински работеща система, един изграден съвсем реален бизнес и невероятна възможност сами да печелите в Интернет само срещу таксата от 100 лв, която трябва да ми платите. Практиката показва, че от такава дейност за една година могат да се печелят средно между $20,000 и $100,000."

Значи, да обобщя: „да спечелиш 10000 долара" е схема (измама), а да Ви обучи (срещу 100 лв такса) как „да печелите от 20 до 100 хил. долара" е работеща система. Мислите, че цялата тази боза си я измислям? Нищо подобно! И не, че човекът няма да Ви „научи" на всичко в е-маркетинга, но той това си знае, това си бае и иска да Ви прикотка, че това което той знае е точно онова, което на Вас Ви трябва. А дали е така? Е, това вече трябва да Ви звучи доста познато - синдром на майстора. Нещо подобно, но не съвсем. Този синдром е малко по различен и аз го наричам синдром на теоретика. Но по този въпрос ще коментирам в някой от следващите публикации.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.