Translate

събота, 9 март 2013 г.

Инвентаризация и финанси | dLambow

Какво е инвентаризация

 

Понятие за инвентаризация 

Инвентаризация (в англ. inventory counts, physical inventory) е всяка периодична финансова проверка и документирано потвърждение за фактическото наличие и състояние на материални и финансови активи и друг инвентар, според дейността (посуда, екипировка, имущество…) на едно дружество, счетоводно заведени в инвентарните книги и приети за съхранение от материално отговорните лица в съответните обекти - складове, магазини, цехове, офиси и т.н.

 
В хода на всяко инвентаризиране се съставя инвентаризационен протокол, в който се отразява фактическото състояние на инвентаризираните обекти. В съответствие със законодателството, инвентаризации в предприятия, организации и институции се провеждат поне веднъж годишно около датата на годишния финансов отчет за дейността на юридическото лице, което се проверява. Проверката обхваща всякакви стоково материални ценности, основни средства, оборотни фондове, пари в брой в касата, финансови вземания и задължения и т.н.

Всяко юридическо лице е длъжно да води отчет за своите основни средства, като отразява документално тяхното постъпване, въвеждане в експлоатация, монтаж, ремонт, условия за съхранение и използване, естествени фири и фира в продукти и суровини, а чрез инвентаризацията да констатира наличието на липси и / или излишъци и начините за тяхното компенсиране и отписване от счетоводната документация. Цялата тази информация се отразява в счетоводния отчет и в годишния финансов отчет за дейността.

За наличния инвентар, зачислен в баланса на организацията, се завеждат инвентарни карти и им се прикача инвентарен номер, който трябва да е прикрепен към инвентара даже в случаите, че той се отдава за ползване под наем. Реда за неговото определяне се разработва от ръководството на юридическото лице и се фиксира в метода за счетоводно отчитане на дейността. А чрез инвентаризиране се прави оценка за наличността и състоянието на осчетоводеното имущество, контролира се движението на основни средства и материални запаси и се осъществява финансов контрол върху цялостната дейност.

Провеждане на инвентаризация

В дейността на всяка организация възникват конкретни случаи и ситуации, които налагат провеждането на инвентаризация на осчетоводения инвентар. Ето по-важните от тях:
  • - Съставяне на годишния финансов отчет за дейността на юридическото лице;
  • - Отдаване на имущество под наем;
  • - Наличие на естествена фира и фири в съхранявани и транспортирани продукти, суровини и материали;
  • - Не парични вноски в капитала на новоучредени или съществуващи дружества;
  • - Приватизация на предприятие;
  • - Смяна на материално отговорното лице на даден обект;
  • - В случаи на разхищение или злоупотреби;
  • - Възникване на производствени аварии;
  • - Кражби;
  • - Възникване на стихийни бедствия - пожар, наводнение, земетресение и др. п.;
  • - Ликвидация на дейността;
  • - Сливане или разделяне на предприятия;
  • - Структурна реорганизация на дейността;
  • - Продажба на заведено имущество;

Нормативна основа за инвентаризация

Нормативна основа за провеждане на инвентаризация е залегнала в Закона за счетоводството, основно в глава 4 и в Националния сметкоплан, основно в част 1, точка В. Инвентаризирането е финансов метод за фактическа проверка на наличността, състоянието, стойностите и натуралните параметри на инвентара на юридическото лице към точно определена дата, съпоставяне на получените резултати със счетоводните данни и установяване на евентуални разлики (липси или излишъци) с цел осъществяване на вътрешно финансов контрол.

Конкретния ред и срокове за провеждане на инвентаризациите се определят от ръководителя на предприятието, с изключение на случаите, когато това е предвидено в закон за определени ситуации. Те се провеждат за потвърждение правилността и достоверността на данните в счетоводния отчет и за осъществяване на финансова отчетност в съответното юридическо лице.

На проверки за фактическата наличност и състоянието на инвентара се подлагат отделни предприятия, техни обединения (холдинги, консорциуми), стопански организации, обществени организации с не стопанска цел, бюджетни организации, общински и държавни институции, независимо от формата на собственост в тях, като се инвентаризират имущество, оборотен инвентар, стоково материални ценности, финансови вземания и задължения, парични средства, продукти, суровини с отчитане на естествена фира и фири при тяхното съхранение и транспорт.

Отговорността за провеждане на всяка инвентаризация се носи от ръководителя на организацията или предприятието, който е длъжен със заповед да създаде необходимите условия за нейното провеждане, да определи сроковете и обектите за проверка, състава на инвентаризационната комисия, както и нейния ръководител.

Инвентаризационна комисия

Финансовата проверка започва и се провежда със Заповед за инвентаризация, издадена от ръководителя на юридическото лице, с която се назначава инвентаризационна комисия, в чийто състав задължително влиза главния счетоводител и съответното материално отговорно лице (МОЛ) на проверявания обект, а също и поне двама членове, които са служители в администрацията, счетоводството или други специалисти, които са в състояние да оценят състоянието на проверявания инвентар.

Със Заповедта за инвентаризация се определят и сроковете за провеждане на инвентаризирането. След връчването й, членовете на инвентаризационната комисия трябва да се запознаят със счетоводно -техническата документация за инвентара в проверявания обект - паспорти, инструкции, инвентаризационни описи. На материално отговорното лице се издава разписка, че всички документи за обекта са предадени на комисията преди началото на проверката и че всички движения на стоково материални ценности са фиксирани и отчетени.

Подготовка за инвентаризация

Всички членове на инвентаризационната комисия трябва да са запознати с изискванията на нормативната база за провеждане на инвентаризации, както и с Наредба № 13а за нормите на естествена фира и фири при съхранение и транспортиране на продукти, суровини и материали. Подготвени по този начин, членовете на комисията правят проверка на наличните инвентари в проверявания обект, като констатират и в какво състояние са те. Ако нещо липсва или е в негодно състояние, изясняват се причините за това.

Преди началото на финансовата проверка комисията получава от счетоводството счетоводния отчет, в който са фиксирани инвентаризационните описи на проверяваното имущество с неговите количества и стойности. В регистрите е необходимо да са налични следните данни:
  • -    дата и наименование на стопанските операции;
  • -    сума;
  • -    остатъци по сметката в началото и края на годината.
Ръководителя на инвентаризационната комисия трябва да се запознае с копие от приходните и разходните документи и да запише в тях “до инвентаризацията на ……….20… г.” Така се определя стойността на проверявания инвентар или на стоково-материалните ценности преди началото на инвентаризирането. Тези данни влизат в Инвентаризационния протокол в колонката “По данни от счетоводния отчет”.

Подготвителната работа на инвентаризационната комисия се заключава в

  • -    определяне на стопанските обекти, подлежащи на инвентаризация,
  • -    установяване на материално отговорните лица по съответните обекти,
  • -    разпределение на отговорностите между членовете на комисията,
  • -    анализ на резултатите от предишни инвентаризации,
  • -    откриване на обектите, в които преди са били засичани липси или излишъци, както и тези, в които се намират продукти подложени на естествена фира и фири при съхранение и транспортиране.

Към обектите за инвентаризиране могат да се отнесат

  • -    складови помещения;
  • -    търговски зали;
  • -    кухни;
  • -    бюфети или столове за хранене;
  • -    производствени помещения;
  • -    офиси.
След това се организира пломбиране на помещенията, в които се намират стоково - материалните ценности и инвентарите. Прави се проверка на проверка на инвентара, с който ще се осъществяват премерванията и претеглянията. Подготвят се за работа съответните уреди за преброяването, в т.ч. и тези които принадлежат на материално отговорните лица по обектите.

Провеждане на инвентаризация

Всяка инвентаризация се провежда с участието на материално отговорните лица към съответния обект - склададжии, касиери и т.н. От тях се вземат разписки, че всички постъпили в обекта стоково материални ценности са заприходени, а всички отпуснати по предназначение - са отписани, като всички първични документи са предадени в счетоводството.

След преброяванията, притегленията и премерванията, резултатите от проверката и направените констатации се вписват в Протокол за инвентаризация. За всеки проверяван инвентар се съставя отделна бланка - стоки, пари, инструменти и т.н. В него, в табличен вид се представя състоянието на проверяваните вещи преди проверката - според счетоводните документи и след инвентаризацията - според действителното състояние и наличност.

По този начин се констатират всички липси и излишъци в заприходеното имущество или констатираните естествена фира и фири в продукти, материали и суровини, които са подложени на съхранение или на транспорт, според технологичния цикъл в предприятието. Протокола за инвентаризация се подписва от всички членове на инвентаризационната комисия и от материално отговорното лице за съответния проверяван обект, като се съхранява поне 5 години в архива на юридическото лице.

Основни цели при инвентаризиране

Основна цел на всяко инвентаризиране е да се установи фактическото наличие на инвентара в юридическото лице в съпоставка с данните от счетоводните записи (по документи). Поради това проверката се прави с действително преброяване, премерване и претегляне на стоково материалните ценности. Инвентаризация може да се провежда в различни обекти:
  • -    складове;
  • -    търговски обекти;
  • -    производствени цехове
  • -    офиси;
  • -    каса.
И за различни инвентари и стоково материални ценности:
  • - основни средства;
  • - материални запаси;
  • - готова продукция;
  • - стоки в търговската мрежа;
  • - наличие на парични средства;
  • - ценни книги и парични документи.

Основни цели на всяка инвентаризация са:

  • -    проверка правилността на данните от текущия отчет и откриване на допуснати грешки;
  • -    отразяване на неотчетените стопански и финансови операции;
  • -    контрол върху съхраняването на зачисленото имущество;
  • -    контрол за пълнотата и своевременното изпълнение на стопанските договори и задължения, своевременно плащане на данъци и такси;
  • -    проверка за условията и реда по съхранение на стоково материални ценности и работен инвентар;
  • -    откриване на залежали и остарели стоки или такива с изтекъл срок на годност;
  • -    проверка за съблюдаване на принципите за материална отговорност;
  • -    проверка за състоянието, движението и отчитането на стокови запаси;
  • -    проверка дали се отразяват всички стопански операции в документите и в счетоводния отчет;
  • -    контрол по изпълнение на правилата за съхранение на специфични стоково материални запаси подложени на естествена фира и фири (продукти, суровини, материали);

Как се оформят резултати от инвентаризации?

След приключване на инвентаризациите и оформлението на Протоколите, последните се предават за по-нататъшна обработка в счетоводството на организацията. В някои случаи, с констатираните излишъци може да се компенсират някои от липсите на аналогични материални ценности, но това може да се направи само веднъж при един проверяван период, за едно материално отговорно лице (МОЛ) и за едно стоково наименование. В този случай МОЛ трябва да представи обяснение пред комисията за допуснатите разминавания.

Така в заличителната ведомост ще се отрази сумата на липсите, която се покрива от излишъци.
Понякога може да се окаже, че липсите и излишъците се дължат на грешки в счетоводната документация, ако някои от стоково материалните ценности не са заприходени. В този случай проблема се решава с уточнение и поправки в счетоводните записи. Излишъците трябва да се заприходят, а липсите да се отпишат от документите на материално отговорното лице. Заличителните ведомости се съставят в два екземпляра, по един за счетоводството и за МОЛ

Всяка инвентаризация представлява вид финансова проверка и потвърждение за фактическото наличие на осчетоводените по документи материални и финансови активи и друг инвентар, според дейността (посуда, екипировка, имущество…) на едно дружество, които са заведени в инвентарните книги и приети за съхранение от материално отговорните лица в различните обекти - складове, магазини, цехове, офиси и т.н. на юридическото лице.

-------------------


34 коментара:

  1. Първа пролет пукна!!! Да ни е щестита и плодовита.

    ОтговорИзтриване
  2. инвентаризацията е задължително условие за коретност в дейността на цялата фирма или организация, но все още рядко се прилага и след това хората се чудят защо нещата не вървят. Проверката е висша форма на доверие. Инвентаризирай внезапно и изненадващо и накрая на годината ще избегнеш неприятни изненади в отчетността и наличността на инвентара си.

    ОтговорИзтриване
  3. За още процедури и ред за инвентаризация четету на този форум - http://nadomno.forumy.eu/f153-forum

    ОтговорИзтриване
  4. Какво е инвентаризация и каква е нейната същност?

    Същност на всяка инвентаризация е това, че тя представлява счетоводен способ за проверка и установяване на действителното състояние на физическите и стойностните параметри на отчетните активи и пасиви на предприятието към определена дата, чрез който се прави съпоставяне на получените резултати със счетоводните данни и по този начин се установяват на евентуалните излишъци и/или липси. Чрез нея се осигурява съответствието на счетоводните данни с фактическите наличности на инвентар в инвентаризираните обекти.

    Инвентаризирането на имуществото на предприятието е специфичен способ на метода на счетоводната отчетност, чрез който се установява фактическото състояние на обектите на отчитане към определена дата и данните от счетоводнството се привеждат в съответствие с фактическите наличности. Това е начин за периодично отчитане, който допълва текущото счетоводно отчитане.

    ОтговорИзтриване
  5. Кога е нужно да се прави инвентаризиране?

    Необходимостта от инвентаризация възниква поради факта, че формалното счетоводно документиране не може да обхване протичащи в предприятието процеси като
    - кражби,
    - злоупотреби,
    - погиване на активи поради стихийни бедствия,
    - естествените промени в количествата на стоково-материалните запаси от изпаряване, съхнене, разпиляване, залежаване на материали, негодност на активите за употреба и др.

    В резултат на горните процеси се появяват различия между действителното състояние на обектите към даден момент и счетоводните данни, които съществуват в документацията за тях. Чрез инвентаризацията се установяват подобни различия, което е продължение на метода на документирането, защото чрез него се установяват и документират фактите, които са дали отражение върху състоянието на активите и пасивите, но не са могли да бъдат документирани и отчетени счетоводно по нормалния начин.

    ОтговорИзтриване
  6. През отчетния период от дейността на фирма се осъществява текущото отчитане на състоянието и измененията, които настъпват с всички обекти на предприятието. Би следвало в края на отчетния период да не съществуват различия между данните, записани по счетоводните книги и тези от инвентаризирането на фактическите наличности. Ако има такива, те се дължат на няколко обстоятелства:
    1. Допуснати неточности и пропуски поради грешки и некомпетентност, но без зла умисъл;
    2. Промени във физическите и химическите свойства на отчитания обект;
    3. Промени от случайни, непредвидени обстоятелства като стихийни бедствия и пр.;
    4. В резултат на умишлени и преднамерени действия на материално отговорното лице

    ОтговорИзтриване
  7. Как се извършват инвентаризации?

    Всяка инвентаризация се извършва по ред и начин, определени от органите за управление на предприятието, като за целта се назначава комисия най-малко от три физически лица (председател и двама членове), определени със заповед на ръководителя на съответната институция. В заповедта се посочват
    - обектите, подлежащи на инвентаризация,
    - срокът за започване и завършване,
    - съставът на инвентаризационната комисия,
    - срокът за определяне и отчитане на резултатите.

    ОтговорИзтриване
  8. При провеждане на инвентаризация, задължително трябва да присъства материално отговорното лице (МОЛ) или негов представител за проверявания обект, а при отсъствие на такъв, трябва да се покани представител на местната власт, като материално отговорното лице не може да бъде член на комисията, а непосредствено преди началото на инвентаризацията, на него му се връчва да подпише декларация, че до започване на фактическата проверка всички постъпили и изписани активи са документирани, отразени във водените от него отчетни регистри и предадени в счетоводството за осчетоводяване.

    ОтговорИзтриване
  9. Фактическа наличност на инвентара.

    Действителното състояние на активите в материална форма намира израз във фактическата им наличност, годност и потребителска стойност, които се установяват чрез натурална проверка, включваща преброяване, претегляне или измерване на всички налични активи в проверяваните структурни звена на предприятието, каквито са:
    - складове,
    - магазини,
    - цехове,
    - офиси,
    - отдели,
    - служби и др.
    Фактическото състояние на вземанията и задълженията намира израз в действителния им стойностен размер и във възможността за тяхната събираемост, които се изразяват чрез взаимно писмено потвърждение на размерите им с дебиторите и кредиторите на предприятието. Намерените количества и стойности при инвентаризацията се съпоставят с тези според счетоводните данни в предприятието и се установяват съответните различия. Резултатите от инвентаризацията могат да бъдат:
    - равенство между фактическите наличности и счетоводните данни,
    - липси или
    - излишъци.
    Установените различия трябва да бъдат осчетоводени по такъв начин, че състоянието на активите и пасивите по счетоводни данни към датата на проверката да бъде приведено в пълно съответствие с тяхното установено фактическо състояние, с цел да се постигне достоверно, всеобхватно и пълно представяне на измененията на активите и пасивите в годишния финансов отчет. Всички предприятия, организации и институции инвентаризират имуществото си. Съгласно Закона за счетоводството (чл. 22) активите и пасивите се инвентаризират през всеки отчетен период с цел достоверното им представяне в годишния финансов отчет (ГФО).

    ОтговорИзтриване
  10. Каква е препоръчителната периодичност на инвентаризациите?

    Регламентираната периодичност на инвентаризацията не изключва нейното извършване и в други периоди от време при необходимост или по решение на ръководството на предприятието, например при
    - стихийни бедствия,
    - кражба,
    - смърт или напускане на материално отговорното лице,
    - по искане на съдебната власт и на други органи, когато това е предвидено в закон.

    ОтговорИзтриване
  11. Какво се инвентаризира?16 юни 2014 г. в 16:27

    На инвентаризация подлежат:
    - материални и нематериални дълготрайни активи на предприятието;
    - материалните запаси, както и незавършеното производство;
    - паричните средсва на предприятието в касата и по банкови сметки;
    - разчетни взаимоотношения с бюджета, социалното осигоряване, персонала, доставчиците, клиентите и др.;
    - приходи и разходи за бъдещи периоди;
    - условните активи и пасиви на предприятието.

    ОтговорИзтриване
  12. Видове инвентаризации

    Инвентаризациите могат да бъдат планови и извън планови, редовни (в регламентираните от Закона за счетоводството срокове) и извънредни, пълни (проверяват се всички обекти на отчитане) и частични (проверява се само отделен обект на отчитане) и др.

    ОтговорИзтриване
  13. Инвентаризационни документи

    Документите, които се съставят при инвентаризацията са:
    - инвентаризационен опис,
    - сравнителна ведомост или комбиниран документ,
    - протокол за резултатите от инвентаризацията на разчетите,
    - протокол за компенсиране на липси с излишъци,
    - протокол за одобряване на естествени загуби (фири) и на липси за сметка на предприятието,
    - решение на ръководството за възстановяване на липсите от материалноотговорните лица или акт за начет,
    - протокол за бракуване на активи,
    - протокол за залежали материали,
    - протокол за изписване на вземания с изтекъл давностен срок.

    ОтговорИзтриване
  14. Инвентаризацията намира приложение и при отчитане на незавършеното производство във връзка с калкулирането на себестойността на готовата продукция. Не се инвентаризира собственият капитал поради това, че той не се променя, независимо от знанието и волята на ръководството. Възможно е при отчитането му да се допуснат грешки, които се отстраняват по счетоводен път. Основна същност на процеса е, че документираните резултати от инвентаризация своевременно се отразяват счетоводно в съответствие с тяхното съдържание, за да се постигне целта за установяване на действителното състояние на физическите и стойностните параметри на отчетните активи и пасиви на предприятието към определена дата.

    ОтговорИзтриване
  15. Компенсиране на липси с излишъци при инвентаризация

    Взаимно компенсиране на липси с излишъци установени при провеждане на инвентаризация, според Закона за счетоводството (чл.37.) може да се прави само при наличие на причинно-следствена връзка между тях, като пир това такива компенсации се правят в натурални стойностни измерители. Във същото време, всички не компенсирани излишъци се отчитат като извънредни приходи и се оценяват по справедлива цена в момента на извършването на инвентаризацията.

    В случаите когато стойността на установените липси е по-голяма от тази на констатираните излишъци, разликата се урежда с решение на управителя на предприятието (възложил проверката със своя заповед) в зависимост от причините и конкретната материална отговорност на задължените МОЛ. За да се приложи компенсиране при установяване на липси като резултат от инвентаризиране, е важно точно и коректно да се анализират причините за тях и съобразно това да бъдат определени отговорностите.

    Например, ако в метален цех по документи се водят 100 листа стомана с дебелина 0,5 мм и 100 листа с дебелина 0,8 мм, а при проверката се откриват 105 от първия вид и 95 листа от втория вид, може да се направи обосновано предположение, че е изпълнена поръчка с грешен материал. В този случай може да се направи компенсация, но остава отговорността за качеството на произведената продукция.

    Но ако в горния пример инвентаризацията е установила 105 листа от първи вид, 95 листа от втори вид и 10 листа от листове с дебелина 1 мм, на компенсиране могат да подлежат само първите два вида. Очевидно е, че 10-те листа от 1 мм служат за изпълнение на нелегална поръчка (на частно) и прихода от нея ще заобиколи касата на предприятието. При установяване на липси, за които е доказана вина на МОЛ, или на необосновани излишъци, управителя на предприятието издава решение за отчитане на установените липси и заприходяване на излишъците за сметка на лицата, отговарящи за съответния отчитан обект.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Във втория пример по-горе, когато е установен необоснован излишък, който не може да компенсира липси, той трябва да се оцени по предполагаема пазарна цена в момента на извършването на инвентаризацията и по тази цена да се третира и отчита като извънреден приход на предприятието.

      При счетоводно отразяване на компенсирането на установените липси с констатирани излишъци на материали, когато между тях е установена причинно-следствена връзка, компенсациите се правят в натурални и стойностни измерители, като се съставят следните счетоводни статии:

      - За компенсиране на липса на един материал с излишък от друг материал в стойност по продажни цени и в натурално изражение;
      - В случаите когато констатираните излишъци са повече от установените липси, за разликата в повече се съставя отделна счетоводна статия, като излишъците в повече се отнасят като извънреден приход за юридическото лице;
      - За приключване на сметката “Излишъци на материални запаси и други ценности” в края на отчетния период;
      - За приключване на сметка “Липси на материални запаси и други ценности”.

      За отразяване на установени излишъци, които не могат да компенсират съответни липси, се прави оценка по предполагаемата им пазарна цена и така те се включват в състава на активите на предприятието, като при заприходяване се дебитира съответната сметка на конкретния актив, намерен в излишък и от този момент продажната цена става тяхната отчетна стойност.

      За да се отразят на излишъците като извънреден приход, се кредитира сметка “Излишъци на материални запаси и други ценности” и в края на отчетния период сметката “Излишъци на материални запаси и други ценности” се приключв. Инвентаризационната комисия проверява правилността на съставените сравнителни ведомости и съставя протокол за своите заключения, решения и предложения. Протоколът се одобрява от управителя на предприятието и в него се посочват с необходимите подробности причините и виновниците за липсите и загубите, а също и мерките, които са взети срещу виновните лица.

      Изтриване
    2. Компенсирането на липси и излишъци при инвентаризация на ДМА

      Често по професионални форуми и в социални мрежи възникват въпроси дали е възможно компенсиране на липси и излишъци при инвентаризация на ДМА (дълготрайни материални активи) - разбирай машини, съоръжения, транспортни средства и др. Ето един такъв случай.

      «Колеги, бихте ли ми казали дали има някакво нормативно ограничение за компенсирането на липси и излишъци при инвентаризация на ДМА. Конкретния случай е че имам извършена замяна на един вид актив с друг, но нямам документ за това. Заменени са две по-евтини машини за една по-скъпа, като старите и новата машинита са еднородни с еднакво предназначение и производителност.»

      Значи, трябва да се отбележи, че компенсация на липси с излишъци, може да се направи и то само ако е обоснована, при това в точно определени случаи - кражба (има протокол от полицията), пожар (има протокол от ППО), земетресение (има протокол от Гражданска защита) и т.н. В тези случаи може да се констатира липса и да се пристъпи към отписване на съответните активи по сметка Липси.

      На няма никакъв начин, едновременно с кражбата на една машина, в цеха изведнъж да се е появила друга машина, при това от същия вид, със същите функции и параметри и то даже - по-добри. Значи случая е - недокументирана продажба на стара машина и доставка на нова машина, без документи. Това не може да се оформи счетоводно като компенсиране. При проверка, винаги ще се направи горната констатация - продажба и покупка без документи и без да се начисли ДДС. Това е замяна и трябва да имаш документи за замяната, като отпишеш единият актив и заведеш другия.

      Иначе, резултатите от инвентаризацията се осчетоводяват в рамките на месеца, за който се отнася инвентаризацията, като по изключение при продължително инвентаризиране на големи обекти и не е възможно резултатите да бъдат осчетоводени за същия месец, се разрешава по преценка и под лична отговорност на управителя и на главния счетоводител на предприятието това да стане за месеца през който са завършени работите по инвентаризирането.

      Резултатите от всички започнали инвентаризации през годината, в т.ч. и предприетото компенсиране на липси с излишъци, се осчетоводяват задължително в рамките на годишното приключване, като в обяснителната записка към годишния отчет се предвижда раздел “Инвентаризации”, към който се прилагат всички инвентаризационни ведомостти и протоколи.

      Изтриване
  16. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия

    При използването на суровини и материали за производство на определени стоки и други материални ценности, както и при търговията с тях, често възниква въпроса със съществуването на естествена фира и фири при съхранението и транспортирането на съответните продукти. Тук трябва да направим уговорката, че фира не е технологичния отпадък при производството на един детайл (например, стружките) и се констатира чрез инвентаризация.

    Например, всеки знае, че ако налеете вода в една тавичка и я оставите на терасата, след известно време водата ще се изпари и тавичката ще пресъхне. Ако често го правите, след известно време на дъното на тавичката ще започнат да се отлагат различни соли и това е технологията за производство на сол. Това естествено изпаряване, изветряване, похабяване, но забележете - при съхраняване или транспортиране, е фира или фири на използваните продукти.

    Фира дава водата или продуктите съдържащи вода, горивата (бензин, керосин, нафта …), плодове и зеленчуци (поради разваляне, вкисване, смачкване …), дървен и текстилен материал поради загниване или прояждане от червеи, молци и т.н. и т.н. - има специална Наредба № 13а, в която, под формата на таблички, са дадени естествените фири в различни суровини, материали и стоково материални ценности.

    Тук трябва да отбележим, че естествена фира се признава за законна липса при провеждане на инвентаризация, само с случай, че суровината е била съхранявана по правилен начин. Например, ако сте изсипали на открито една купчина дървен материал и сте го оставили на въздействието на дъждове, загниване и т.н., това не се признава за фира, а цялото похабяване се отнася в липси и може да Ви бъде търсена материална отговорност за похабяването на съответния материал.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия - 2

      Но ако сте разтоварили внимателно получения дървен материал, внесли сте под подходящ навес, подредили сте го на палет или подложки, които да го повдигнат от земната влага, и сте осигурили шахматно разположение, за да се осигури проветряване, тогава може да се позовете на наредбата за естествените фири. И вече в този случай, ако се провежда инвентаризация, като счетоводна процедура и средство на контрол да избегнете санкции и да се поберете в официално обявените норми за естествена фира и фири на суровините и материалите.

      Инвентаризиране въз основа на естествените фири е особено отговорна дейност и играе съществена роля в определени сектори на икономиката, сред които на първо място е търговията, после транспорта и съхранението на стоково материални ценности. Задължително условие за правилното съхраняване на материалните запаси е периодичното извършване на инвентаризации, които, според спецификата на инвентаризирания обект и заведения към него инвентар, могат да се извършват и по-често от препоръчваните срокове в нормативните документи.

      Документирането на намерените фактически наличности се извършва чрез Инвентаризационен опис и Сравнителна ведомост и ако резултатите от Сравнителната ведомост показват, че фактическите наличности са по-малки от тези по счетоводните книги, това означава, че са формирани липси.

      Обратния случай, на формиране на излишъци, не е приложим при работа с естествена фира и фири по суровините и материалите, защото не е познато явление (с приложение в производството или търговията) за естествено увеличаване на тяхното количество или обем.

      Изтриване
    2. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия - 3

      Установените при инвентаризиране липси могат да се дължат на субективни фактори, като работата на отчетниците или на невнимание, небрежност на други длъжностни лица от предприятието и вън от него, а от друга страна могат да възникват поради наличието на естествени фири, или липси да са породени от стихийни бедствия, кражби пр. - дължащи се на външни фактори. Трябва да отбележим, че естествена фира и фири по суровини и материали по своята същност представляват количествено намаление на теглото и обема на стоково-материалните ценности при тяхното
      - съхраняване,
      - лагеруване,
      - продажба,
      - подготовка за продажба,
      - разпределение в складове,
      - транспорт,
      което възниква в резултат на естествените физико-химични процеси на веществата в природата, като по известните от тях са:
      - изпаряване,
      - изветряване и
      - изсушаване,
      както и на обичайните загуби при
      - размерване,
      - разпиляване и
      - изтичане
      при условия на правилно и добросъвестно манипулиране с тях. От казаното до тук следва, че към естествените фири не могат да се отнасят количествените намаления на теглото на стоките, които са резултат от
      - отпадъците при почистването,
      - от повреда,
      - от разваляне и
      - от бракуване,
      както и загубите от неправилно и недобросъвестно манипулиране. Не се считат за фира и загубите от изкуствено предизвикани процеси, каквито са
      - преработка,
      - обработка,
      - рандемани и др.

      Изтриване
    3. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия - 4

      Когато при финансова проверка (Според Правилника за прилагане ЗДФИ, Чл. 42, ал.6) се установят условия за компенсации между констатираните липси и излишъци и признати естествени фири, най-напред се извършва компенсация с цел да се установи действителният размер на липсите, а след това се признават и самите фири. По този начин, за да се извърши фактическа компенсация на липси с излишъци на материални запаси е необходимо те да бъдат установени при инвентаризация и между тях да съществува причинна зависимост и да са близки по предназначение и използване.

      Едва като следваща стъпка, формираните липси следва да се намалят с фирите на материалните запаси. Трябва изрично да се отбележи, че предварително признаване на естествени фири е недопустимо. Необходимо е безспорно и точно установяване на Признаване на фирите - същност и изисквания количество, стойност и основание на липсите. Това е свързано с извършване на инвентаризиране и уточняване на резултати по реда и условията на Закона за счетоводството. В тези случаи фири се признават до размера на липсата, но не повече от пределната норма, посочена в съответната таблица от наредбата.

      Освен установяването на действителна липса при инвентаризациите, за да се признае фира, е необходимо стоките или суровините да са такива, че в тях наистина да протичат посочените физико-химични процеси, които реално да намаляват тяхното количество или обема, а също и действително да са съхранявани в отчетния обект, а не само да са преминавали по документи през него. Но когато когато стоките се продават на бройки, в специална промишлена опаковка и в определен грамаж, който намалява и предотвратява фирата, то такава не се признава.

      Могат да се признават фири когато в съответния склад или магазин е въведено стойностно отчитане на стоките, въпреки че не е налице количествено отчитане. В тези случаи се извършва количествена инвентаризация и се прави пълно или частично счетоводно презавеждане на количеството на стоките въз основа на първичните документи по приходи и разходи за проверявания период и фири се начисляват само на тези стоки, които показват липси по сравнителните ведомости, изготвени от вътрешните одитори.

      Изтриване
    4. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия - 5

      Одобряването на естествени фири на стоки и фира на различни продукти при транспортирането им до съответния отчетен обект е свързано с определени проблеми, понеже се изисква документиране с протокол, който да удостоверява разликата от нормативната фира между предадените и приети след транспортирането количества. За да бъдат признати фири, възникналите разлики не бива да се дължат на кражби и злоупотреби. От съществено значение за признаването на фира при транспорт е приемането, превозването и получаването на стоките да е извършено чрез фактическо премерване и претегляне.

      В горните случаи от съществено значение при определянето на фирите е базата, върху която те трябва да се изчислят, като в предприятията все още не е въведена единна практика в това отношение. Понякога се начисляват фири само върху фактически получаваните стоки и материали, без да се взема предвид наличността в началото на проверявания период, докато в други случаи производствените предприятия или търговските обекти одобряват фири върху реализираните количества.

      Нормативно признатите с Наредба № 13а естествени фири включват както загуби при съхранението на стоките в следствие на естествени физико-химични процеси, така и загуби при реализацията, възникнали във връзка с размерване и разпиляване. Основната част от естествената фира по таблиците в Наредбата е свързана със съхранението на стоково материалните ценности. Правилно е фира да се начислява върху количеството стоки, което включва както установената в началото на проверявания период наличност, така и постъпленията, с които счетоводно е задължена сметката на материално отговорното лице.

      Изтриване
    5. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия - 6

      При осъществяване на вътрешно инвентаризиране се проверява дали към счетоводната операция, с която са одобрени естествени фири и осчетоводени като извънредни разходи, има съставен протокол за одобряване на естествени фири и липси от тях за сметка на предприятието. Този протокол се съставя от инвентаризационна комисия, определена от ръководителя на предприятието (фирма, организация, институция) или упълномощено от него лице. Данните за съставяне на този протокол се извличат от Протоколите, с коита се правят компенсации на липси с излишъци, сравнителни ведомости и инвентаризационните описи.

      Признаването на фира в материално стоковия инвентар се налага от обстоятелството, че при съхранение, манипулиране и транспортиране на различни видове материални запаси те намаляват теглото си, независимо от волята на длъжностните лица, в следствие на естествени процеси.

      Неизбежността на количественото намаление е основна съставка на извънредните разходи, които съпътстват всяка стопанска дейност. Тези разходи при предвидените от нормативната уредба фири са намерили тарифно (таблично) изражение и се отчитат при наличието на следните 2 задължителни изисквания:

      1. Да е извършена, приключена и уточнена фактическа инвентаризация на количествените наличности от стоково материални запаси.
      2. Да е установена реална липса и след прилагането на други корективи като брак, компенсация и др.

      Изтриване
    6. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия - 7

      Фирите се отразяват счетоводно като заверение по партида на длъжностното лице до размера на установената липса и се зчисляват въз основа на проценти за съответните видове стоково материални ценности, определени с Наредба № 13а. В същото време се прави разграничение между фири и количествени намаления, които се дължат на манипулации извън рамките на обикновеното боравене и съхранение или пък по начало се изключва наличието на количествени липси, каквито са:
      - периодично прочистване на стоките;
      - установяване стоките за брак, които предварително се приспадат от количеството, върху които ще бъдат начислени фири;
      - наличие на количествени липси, които се дължат на производствени процеси, т.е. недостигнат рандеман;
      - недостиг на стоки, които се водят на бройки;

      Изтриване
    7. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия - 8

      Основната правна уредба касаеща прилагането на естествена фира и фири от стоково материални ценности в производството и търговията се съдържа в Наредба 13а 10403/1959 г., отнасяща се до пределните норми на естествени фири, брак и липси на стоково-материални ценности при съхраняването и транспортирането им. Наредбата е издадена от Министерство на търговията, Министерство на финансите, Министерство на земеделието и горите и Министерство на транспорта и съобщенията и в нея се урежда прилагането на нормите за фири при следните фази на движение и обръщение на стоково-материалните ценности:

      * при изкупуване на продукция ;
      * по време на транспорт - железопътен, воден, коларски и автомобилен;
      * съхраняване в складове на едро;
      * съхраняване и продажба в търговската мрежа на дребно;
      * лагеруване на земеделска продукция.

      Към наредбата са приложени таблици за пределни норми на фири, които се отнасят за стандартни стоки и материали, като съдържанието на таблиците обхваща подробното описание за фирите, измерени в проценти за всички стоки в производствените предприятия и в търговската мрежа. В тях са събрани всички норми за фири, установени преди това с различни постановления и разпореждания на Министерския съвет, с наредби, заповеди и др. на министерствата и ведомствата, относно фирите при транспорт и съхранение на стоково-материалните ценности в търговското обращение и при разпределяне между поделенията на министерствата и ведомствата.В наредбата не са е включени нормите за отпадък, рандеман и преработка при производство.

      Нормите в тези таблици се прилагат от министерствата, ведомствата, предприятията, организациите и трудово-кооперативните земеделски стопанства за дейностите, указани в началото на всяка таблица. В ДВ, бр. 57 от 14 Юли 2006 г. е публикувана и Наредба № 4 за нормите на пределните размери на естествените фири на акцизните стоки, като в нея се определят нормите на пределните размери на естествените фири на акцизните стоки под режим отложено плащане на акциз, както и условията и редът за прилагането им.

      Изтриване
    8. Естествена фира и фири при инвентаризация на производство и търговия - 9

      В данъчния закон се допуска за целите на корпоративното облагане да се приспадат разходи за установени липси в рамките до 0.25% от продажбите за всеки търговски обект, в който клиентите имат пряк достъп до стоките. В същото време обаче законодателството не изяснява дали за подобни липси на стоки следва да се прави корекция на ползвания ДДС кредит, като съществуват аргументи да се приеме, че вътрешни стандарти и политики могат да оправдаят подобни разходи за липси и от ДДС гледна точка и да не се понася допълнителен разход за ДДС.

      Всяка фира и естествените фири на стоково материални ценнсоти са следствие от естествено-протичащи процеси и са неизменна част от дейността на предприятия, занимаващи се с производство и търговия. Тяхното признаване и отчитане трябва да е съпроводено от познаването на нормативната уредба за допустимите размери на фирите, които търговски предприемачи трябва да вземат под внимание, а признаването на фири е свързано с провеждането на периодични инвентаризации в отчетните обекти.

      Изтриване
    9. Естествена фира и фири при провеждането на инвентаризация в икономиката представляват всяко количествено
      намаление,
      изгубване,
      изчезване
      на част от теглото и обема на различни вещества и стоково-материалните ценности при тяхното:
      съхраняване,
      лагеруване,
      продажба,
      подготовка за продажба,
      разпределяне и
      транспорт
      Фири се появяват вследствие на такива естествени физико-химически процеси, като:
      изпаряване,
      изветряване,
      свиване,
      изсушаване,
      оразмеряване,
      повреждане,
      разпиляване и
      изтичане
      и всичко това при условията на правилно и добросъвестно използване и манипулиране с тях. В този смисъл се използват изрази, като “Давам фира”, “Признавам фира”. Всяка фира и фирите в икономиката на страната могат да се констатират официално чрез провеждането на инвентаризация.

      Изтриване
  17. Кое не е фира?
    Трябва да се има предвид, че към естествените фири, които се признават според Наредба № 13а-10403 не се отнасят количествените намаления на теглото на стоково-материалните ценности, които идват от:
    - образуването на отпадъци при почистването на стоките;
    - процеси на разваляне, разпадане, вкисване и др., а също и при бракуване;
    - различни по род повреди и загуби, които се получават в следствие от неправилно и недобросъвестно манипулиране и използване;
    - в случаите на изкуствено предизвикани процеси на технологична преработка, рандемани в производството и др. (последните могат да се отнесат към образуването на технологичен отпадък от преработката).

    ОтговорИзтриване
  18. Какво е естествена фира и фири при провеждане на инвентаризация?
    Това се определя от Наредба за естествените фири на стоково-материални ценности, Всички случаи на естествена фира, както и уреждане прилагането на нормите за естествените фири в икономиката и живота при инвентаризиране, движение и обращение на стоково-материалните ценности се уреждат с Наредба № 13а-10403 за пределните размери на естествените фири, брака и липсите на стоково-материалните ценности при съхраняването и транспортирането им (Загл. изм. - ДВ, бр. 28 от 1980 г.).

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Фира при съхраняване в складове и магазини
      Прилагането на официалните нормите за естествените фири (според Наредба № 13а) на стоково-материалните ценности при тяхното съхраняване в складове и магазини и при лагеруване става само в случаите, когато след инвентаризацията се окажат липси (недостиг) в счетоводните остатъци, както са нанесени в инвентарните книгите и посочени в акта за проверката. А в случаите когато няма такъв недостиг, фири не се приспадат.

      Изтриване
  19. Случаи, в които се прилага Наредба № 13а за естествените фири
    Наредбата за естествена фира се прилага при следните случаи и ситуации:
    - при изкупуване, най-вече на на земеделска продукция или стоката, като обхваща всички дейности от момента на приемането на продукцията от съответния земеделски производител до момента на предаването й франко вагон на най-близката товарна гара или товарно пристанище до изкупвателния пункт;
    - по време на транспорта - извозването на стоките в следните случаи:

    с помощта на железопътен и воден транспорт - от момента на приемане на продукцията или стоката франко товарна гара, респективно товарно пристанище, до момента на нейното предаване на собственика франко разтоварна гара или пристанище;

    с помощта на коларски превоз и автопревоз, в т.ч. и по черен път в земеделски масив, от момента на натоварване пред склад на производственото предприятие или склад на едро, до момента на разтоварване пред склад на едро или магазин на дребно;

    съхраняване в складове на едро, складове на военни интендантства, лечебни заведения, интернати и други ведомства - от момента на постъпването и приемането в склада до момента на изнасянето и изпращането от него на стоково-материалните ценности при тяхната продажба или разпределянето им по предназначение;

    осъществяване на съхранение и продажби
    - в търговската мрежа на дребно,
    - в складовете на заведенията за обществено хранене и столове,
    - в малките складове на поделенията на интендантства,
    - в лечебни заведения, интернати и др.,
    в които става разпределяне по количества, близки до тия в търговската мрежа, като това се отчита от момента на приемането на стоката франко кола пред съответния магазин, заведение и др. до нейната продажба на потребителя или клиента, респективно влагането й в кухненската продукция или разпределянето й;
    осъществяване на лагеруване, разбирано като дългосрочно съхраняване, в хладилници, плодохранилища, зеленчукохранилища, ровници, приспособени помещения и др. подобни.

    ОтговорИзтриване
  20. Стопанска операция и осчетоводяване при констатирана с инвентаризации фира
    За да се осъществи стопанската операция по отписване на констатирана в хода на инвентаризациите естествена фира или фири (ако продуктите са различни), е необходимо преди това да се изготви протокол за установената фира на при съответната продукция или стока в съответствие с нормите, залегнали в Наредба № 13а.
    Начинът на осчетоводяване се свежда до това, че разходът за фира или фири според протокола, се осчетоводява аналитично по дебита на сметка “Други разходи”. Фирата от суровините се изписва аналитично и количествено по кредита на сметка “Суровини-материали”.
    Така крайното салдо по сметка “Други разходи”, от тази стопанска операция, се закрива или приключва срещу дебитиране на сметка “Текуща печалба/загуба”, за да се получи окончателния финансовия резултат от операцията и с това текущото осчетоводяване приключва.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Норми за естествена фира на стоково-материални ценности
      Нормите за установяване на естествени фири на различни стоково-материални ценности са залегнали в приложенията на Наредба № 13 а, като са установени в таблици. Всички посочени норми за фирите следва да се разбират като пределни или максимални и се отнасят за стандартни стоки. Нормативно установените норми за естествена фира се прилагат при отчитане на всякакви стоково-материалните ценности, намиращи се в обръщение в бизнеса и в живота, най-вече в случаите на провеждане на инвентаризиране, а също и при ревизии, извършвани от държавни контролни органи и в други случаи за установяване на фактическа наличност и се оформяват с Протоколи за констатирани фири.

      Изтриване
  21. Естествени фири при транспорт на стоки
    Нормите за естествените фири при осъществяване на техния транспорт се прилагат в случаите когато е констатирана разлика между предадените и приетите след транспорта количества, но само при условие, че тази разлика не се дължи на кражба или злоупотреба. В случаите, когато стоките не само се транспортират, но и съхраняват от транспортната фирма повече дни от срока, в който тя е длъжна да ги превози, към установения процент фира за транспорта се добавя и съответният процент за съхраняване в склад.

    ОтговорИзтриване

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.