Translate

петък, 29 август 2014 г.

Как да станете незаменими на своето работно място?

1. Как да станете неотразими и незаменими в работата си, пред потенциалните си клиенти или сред приятели и колеги? 

Това е дар божи и може само да спечелите! Обърнете днес внимание на своите колеги, приятели, познати и роднини и ще се учудите колко често в работата си те се изразяват:
  1. неясно;
  2. непълно;
  3. неточно;
  4. неубедително;
  5. неуверено;
  6. несигурно;
  7. неорганизирано.
  8. в неподходящо време;
  9. на неподходящо място
Където и да се намирате - на работа, в къщи, на училище, на събрание, на изпит, на среща с клиенти, на любовна среща - умението да се изразявате правилно е от съществено значение за Вашия напредък и развитие. И ако изобщо има някаква тайна по този въпрос, тя може да се определи с една единствена дума - подготовка! Вложете малко повече старание в своята подготовка, по който и да е въпрос и изброените по-горе не-та (или поне повечето от тях) от самосебеси ще отпаднат.

И много скоро това непременно ще направи впечатление на когото трябва - приятелката Ви, началника, клиента, аудиторията, партньорите ..., което вече е начало на прогрес във вашата работа, кариера или отношения. Организирайте добре своите работа за максимални резултати, като си отговорете предварително на следните въпроси (ценен е не този, който задава въпроси, а онзи, който дава отговорите).
  1. Подходящо ли е мястото, на което работите?
  2. Удобно ли е времето за Вашето начинание?
  3. Предразполага ли обстановката за успешна изява?
  4. Позволяват ли обстоятелствата бърз напредък?

2. Определете вашата основна цел в работата си.

Определянето на подходяща моно цел е крайъгълен камък за постигане на бъз напредък в кариерата Ви и в крайна сметка - на успех в упражняваната работа. Не повече от 7 - 8% от хората имат ясни цели и намерения, които преследват настойчиво и последователно. Повечето от останалите хора даже не са чували за цели, план, управление на времето. Естествено и резултатите им са такива - "нечувки" пред началството, от което зависи напредъка им.

Целта винаги отразява или е свързана с някакъв вид Ваше развитие, напредък, прогрес по даден въпрос, тема или отношения. Но за да не остане тя само мимолетно пожелание:
  • 1. Запишете си я черно на бяло и то на повече места, така че редовно да Ви е пред очите.
  • 2. Непременно определете критериите, по които ще познаете, че сте постигнали целта си. Във футбола има гол (цел) когато топката влезе във вратата. Коя е Вашата врата? Къде е Вашата гол-линия?
Разбира се, трябва да правите разлика между една единствена главна (моно) цел и дърво на по-малките подцели, водещи към постигане на главната цел и множеството разнопосочни псевдо (лъжливи) цели, които водят само до тъпкане на място, понеже често взаимно се изключват и си противоречат. Работа без цел е като кораб без платна. Въртите се насам-натам, но до никъде не стигате.

3. Определете основните етапи за постигане на Вашата главна цел в работата.

Обикновено една истинска цел (в която и да е област) изглежда непостижима. Затова първата Ви работа, след като я уточните, е да я раздробите на по-малки подцели, при строго спазване на йерархията между тях. Едно е да имате за цел спечелването на 100 000 лева. Друго е те да са по 10 000 лв годишно за 10 години напред и съвсем различно е да бъдат по 730 лв месечно през следващите 15 години.

В зависимост от целта, необходимо е тя да бъде разбита на няколко нива подцели на строго йерархичен принцип, така че всяко ниво да води до постигане на по-големите цели от по-горното ниво. Естествено, за всяка от целите във Вашата работа трябва да имате отделен критерий, че сте я постигнали (гол линия).

Това раздробяване на целите има и чисто психологическо значение, доколкото умът неВръзка винаги е готов да приеме възможността да се справите с голяма цел. В този случай проблема не е в целта, а в нейното възприемане. Решението на този проблем е именно в раздробяване на целите до психологически приемливо ниво. Вижте примера по-горе.

4. Изберете начините и средствата за реализиране на Вашите цели в работата.

Ако Вашата цел е да стигнете от Варна до Бургас, то начините и средствата могат да бъдат най-различни:
  • - пеш,
  • - с магаре,
  • - на кон,
  • - с каруца,
  • - с файтон,
  • - с автобус,
  • - с влак,
  • - на кораб,
  • - с вертолет,
  • - чрез видеоконферентна връзка ...
Изберете най-подходящите средства за себе си. Пеш е бавно и трудно, с вертолет - скъпо, на кораб - може да ви хване морска болест и т.н Широко разпространена заблуда в работата е да се мисли, че за постигането на една и съща цел има едвали не един единствен път или начин за постигането й. Така е по-лесно за мисленето - да се върви по утъпканите пътища. Лошото на тази стратегия е, че е икономична, но резултата е предвидим и не много представителен.

Ако искате да си поставите по-амбициозни цели, трудно ще ги постигнете със стандартни средства. По-добре си размърдайте мозъка и начертайте поне 10 - 12 различни маршрута. За всеки маршрут определете поне 5 - 6 различни средства. И в крайна сметка подбирайте най-оптималните решения. Освен това бъдете готови за евентуалните изненади и промени. Винаги подготвяйте и план "Б", когато стандартните начини се оказват не достатъчно неефективни.

Работата е подложена на много външни въздействия - кризи, катаклизми, некомпетентност, завист ... Ако имате план "Б" в такива случаи ще се чувствате по-сигурни и защитени. Ако разчитате само на работодателя си да Ви е закрила, тази кауза е предварително обречена на 100%, особено в този съвременен свят, където промените се налагт и редуват все по-често. Едно време, с една професия, човек можеше да работи цял живот и да се пенсионира с нея. Но сега новината е, че на всеки 2 - 3 години и даже на всеки 2 - 3 месеца, трябва да се мисли за нещо ново.

5. Съобразете своята работа с изискванията на отсрещната страна.

Къде ще се изявявате - пред Народното събрание или в кръчмата на село? Винаги:
  • - започвайте с нещо, което е познато и известно, и с което отсрещната страна е съгласна;
  • - след това изложете своите съображения, мотиви, разсъждения;
  • - от тях направете своите изводи и конкретни предложения и накрая
  • - ги затвърдете с подходящи примери и факти от вашата или чужда работа.
Ще Ви дам такъв пример. Вземете една малка гумена топка и я ударете в отсрещната стена. Тя ще отскочи. След това я хвърлете по-силно - тя ще отскочи доста назад. Накрая я подхвърлете так, че едвам да се докосне до стената. Така топката ще падне почти до стената.

Същото е и с хората около Вас. Колкото по-рязко им влизате с някакво изненадващо предложение, решение, толкова по-силна реакция ще имате от тяхна страна. И обратното - колкото повече се подготвите и обосновете, колкото повече ги мотивирате и заинтерисовате, толкова е по-вероятно хората да Ви сътрудничат или поне да не Ви пречат. Постигането на напредък във Вашата работа е възможно, но се иска работа.

6. Изгответе си оперативна и действена схема (план) за работа.

След като вече имате цел (и сте си я записали), разбили сте я на подцели, определили сте критериите за тяхното постигане и имате начертани пътища и средства, остава всичко това да оформите като схема и да набележите съответните срокове и ресурси. Схемата (планът) ще Ви подсеща и насочва. Така няма да забравите нещо важно или да се отклоните от правилната посока.

Но ако случаят е по-специален (изпит, преговори с важен клиент ...), схемата не е достатъчна. Необходимо е да направите по детайлна разработка. Обмислете резервни варианти. Колкото и да сте гениални, нещата често (винаги) се объркват. Затова проигравайте различни резервни варианти и бъдете на щрек веднага да се възползвате от тях при необходимост.

Защо днес има толкова много безработни? Защото много хора бяха заспали на работните си места с години наред, пропуснаха да забележат, че се задават промени и се оказаха неподготвени (без резервни варианти). Както вече казах, работа изисква работа, а не живуркане на работното място. Живуркането може и да е удобно, при това - дълго време, но накрая непременно всичко се обърква и тогава не ни остава нищо друго, освен да се надяваме. Но надеждата е добър спътник, ала лош водач.

7. Наблюдавайте своята работа (мониторинг) и редовно си правете равносметка.

Този финален етап от описаната до тук стройна система, често се пропуска, забравя или пренебрегва. Но той е решаващ, ако не искаме да кажем "Язък за хубавия замисъл и голямото обмисляне." Идеалните неща съществуват само в идеалните светове (в рая или някъде там). Тук на земята, всичко се обърква задължително. Затова е необходимо постоянно наблюдение върху всеки етап от плана за работа.

Определените критерии за постигане на целите са затова, за да бъдат измервани и сравнявани с желаните резултати. Ако забележим отклонения не трябва да се надяваме, че те от самосебе си ще се оправят, а трябва да разберем точно какво става и да предприемем своевременно необходимите корекции. По този начин, осъществявайки действен контрол, постигаме прогнозируеми (очаквани, "лесни") резултати. И при успех и при провал - оставете да мине малко време, за да отшумят събитията и си направете равносметка.

В какво успявате, в какво грешите? Постигате ли целтите си? Какви са поуките? Вие може да сте чудесни специалисти в счетоводството на бюджетна организация, но надали това ще е от полза на частен работодател. При това неговата цел е не да се "ВОДИ" изрядно, чисто и прегледно счетоводство, а колко данъци ще му спестите (законно). Подходяща адаптация и пренастройване са винаги необходими, даже и в ситуации, които Ви изглеждат стандартни в работата.

8. Специализация в работата.

"Универсалните" войници у нас са много и винаги са на разположение. Даже някои хора обичат да се хвалят какъв дялан камък са за всяка една работа. В резултат, Евростат година след година отчита, че ние българите, сме най-бедните хора в Европа. Напредналия свят, към който се стремим и ние, не е напреднал благодарение на дяланите камъни, а благодарение разпределението и специализацията в труда.

Ако погледнете фирмената регистрация на който и да е от 250 000 еднолични търговци (ЕТ) у нас, ще разберете колко универсални хора са те. Всеки е записал в предмета си на дейност поне 100 неща, кое от кое по-различни: строителство, сладкарство, транспорт, земеделие, фина механика и т.н. Тогава защо трябва да ни е чудно, че само 20000 от всичките 1 милион регистрирани фирми са реално действащи.

Останалите са някъде между замразеното състояние и полулегалното мъждукане. В този смисъл, Бил Гейтс ряпа да яде - той, горкия, се занимава "САМО" със софтуер. Практиката и опита показват, че некадърникът "разбира" от всичко, а супербогаташът, милионера - само от едно нещо. Едно си баба знае, едно си прае. Така се работи!

9. Оставете диря в работата след себе си.

Вие произнесохте фантастична реч на ежегодния конгрес на хлебарите. Обрахте овациите и сега всички искат да се свържат с Вас и да Ви наемат за консултант по европейска адаптация. Да, но Вие си събрахте папките и отпрашихте за в къщи.
  • - Кого да търсят? 
  • - Къде да Ви намерят? 
  • - Как се свържат с Вас?
Винаги оставяйте следа зад себе си - я визитки, я резюме или рекламна листовка с вашите телефони. Дневно трябва да раздавате (посявате) поне по 20 - 100 работни визитки (някои с труд си поръчват по 20 - 30 за цяла година напред и им остават или ги изгубват). Има много полезни помощници във Вашата работа и визитките са едни от тях.

10. Работата е преди всичко практика, а не дипломи за 3 висши образования.

Много хора обичат да казват: "Аз имам висше образование" и надали ще чуете "Аз съм факир по счетоводните сметки - за 1 година ще Ви спестя 10 000 лв от излишни данъци." Образование се завършва с учене (зубрени, връзки, подкупи...), а факир (много полезен човек за работодателите) се става с много работа, практика и опит.

Приложете в ежедневната си практика максимален брой от уточнените в предишните 9 постинга правила и така ще дойде момента когато все повече ще започнете да впечатлявате своя началник, клиенти, приятели, партньори ... Да се надяваме, че тези препоръки как да станете незаменими на своето работно място, са Ви полезни и ще се възползвате от тях. Желая Ви успех в работата!

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.