Translate

петък, 21 ноември 2014 г.

Какво е монопсон или монопсония? | dLambow


Монопсон или монопсония е обратното на монопол и е характерно за трудовия пазар с единствен работодател


Какво е монопсон?

Монопсон / монопсония (на гръцки μόνος [mónos] „един“ + ὀψωνία [opsōnía] „покупка“) е пазарна ситуация, при която има само един купувач (и много продавачи). Терминът „монопсония“ е въведен за първи път от Джоан Робинсън в нейната книга „Икономиката на несъвършената конкуренция“, публикувана през 1933 г. На Робинсън се приписва класиката на учения Бертран Халвард от университета в Кеймбридж за общостта на термините.

Пример за монопсония

На някои пазари купувачите имат решаващо влияние върху ценообразуването. Пример, за монопсония е пазарът на труда с единствен работодател в даден регион, където има много работници и само едно предприятие - купувач на работна ръка.

Монопсон или монопсония
Монопсон или монопсония


Възникване на мопосони

Монопсонията възниква при следните условия:
  • - когато на пазара на труда взаимодействат, от една страна, значителен брой квалифицирани работници, които не са обединени в синдикат, а от друга страна, или една голяма монопсонистична фирма, или няколко фирми, обединени в една група и действащи като едно цяло - работодател на труда;

  • - когато дадена фирма (група от фирми) наема по-голямата част от общия брой специалисти по определена професия;

  • - когато определен вид труд няма висока мобилност (например поради социални условия, географско разединение, необходимост от придобиване на нова специалност и др.);

  • - когато фирмата монопсонист сама определя размера на заплатата, а работниците или са принудени да се съгласят с такава ставка, или да си търсят друга работа.


Монопсонист

Монопсонистът е единственият купувач на пазара. Един монопсонист може да заплаши да намали или отмени покупките, като принуди продавачите да намалят цените, да забавят плащането или да определят свои собствени изисквания за стоки и услуги. Въпреки това монопсонистът не може да намали цените до ниво, което оставя производителите без икономическа печалба: в този случай продавачите или ще фалират, или ще напуснат пазара.

.  


Пазарът на труда с елементи на монопсония не е рядкост.

Особено често такива ситуации се развиват в малките градове, където има само една голяма фирма - работодател на труда. В съвършено конкурентен пазар на труда предприемачите имат богат избор от специалисти, мобилността на работната сила е абсолютна, всяка фирма наема работна ръка на постоянна цена, а кривата на предлагането на труд в индустрията отразява пределните разходи за наемане на ресурс - труд.

При условията на монопсонизъм самата монопсонистична фирма олицетворява индустрията, така че кривите на предлагането на труд за фирмата и индустрията съвпадат. Но за отделна фирма монопсонист кривата на предлагането на труд показва не пределни, а средни разходи за труд; за монопсонист кривата на предлагането на труд е крива на средните разходи (ARC), а не пределна.


Монопсонични пазари

На монопсоничните пазари определящо влияние върху формирането на цената оказва основния покупател.  Чистата форма на монопсония е рядко явление и е възможно да възникне в малки градове, в които една единствена фирма наема на работа всички жители в трудоспособна възраст. 

Също и правителството може да бъде единствен купувач или потребител на определена специфична или специална продукция - оръжия, самолети, екипировка и др. при което то закупува цялото производство, доколкото такава стока е забранена за други купувачи. Лъжлив монопсон може да възникне и на борсата, когато притежател на ценни книжа или друг борсов актив  повишава цената, при което повечето купувачи се отказват от търга.


Монопсонична власт

В контектса на казаното до тук можем да говорим за монопсонична власт - способността на единствения купувач или потребител да оказва влияние на цените на стоките, които закупува. Когато фирми притежават тази власт за стоки, те изискват максимално количество, качество и условия на достаки, при минимална цена (като търговете за обществени поръчки). А когато наемат хора на работа, диктуват минимални заплати.

Олигопсония

Олигопсония е такава структура на пазара на ресурси за производство, когато не голям брой фирми закупуват цалото пазарно предложение на определен производствен ресурс. Това е такъв вид пазар, при който имаме няколко едри купувачи (като например търговските вериги у нас), които противостоят на голям или значителен брой дребни доставчици производители. По този начин олигопсонията е противоположна на монополизма. 

Пример в това отношение могат да бъдат професионалните спортни лиги. Спортистите могат да продават своите услуги на ограничен брой фирми или агенти, които разбират своята взаимообвързаност, притежават монопсоничната власт и могат да влияят на цената на ресурса.




Форми на монопсон

По този начин, пазарната власт може да съществува в две форми - монопол и монопсон. Когато купувачите могат да получават цена, която е по-ниска от тяхната пределна оценка за стойността на стоката, в този случай говорим, че те притежават монопсонична власт, чийто размер се определя от съотношението между реалната оценка и наложената цена. За да не попадате в трудов монопсон, най-добре е да си осигурите доходи и с надомна работа, като самонаето лице.

С надомна работа против монопсона на работодателите

Да борим с надомна работа монопсона на работодателите на трудовия пазар. Най-бързия и лесен начин да разберем обаче смисъла на понятието монопсон или монопсония (в анг. monopsony, а идва от гръцки - . μόνος — един, ὀψωνία — покупка) е като го сравним с понятието монопол. При монопола имаме един производител (монополист), а при монопсона имаме един потребител или един купувач. Т.е. това е ситуацията на пазара, когато един крупен клиент стои против множество дребни продавачи.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.