Translate

сряда, 12 ноември 2014 г.

Знаем ли какво е персонал и как се подбира той?

Понятието “персонал”

Понятието “персонал” идва от латинското “persona” и означава “личност”, в англ. ез. се използва като “staff” или “personnel”, а в нем. ез. “Personal”. В случая става дума за трудов колектив от работници и / или служители, наети на работа по трудов договор от определен работодател, за да осъществяват определени трудови функции на предварително определеното им работно място и в дадено работно време.

Професионална група от лица.

Персоналът е организирана на професионален принцип група от лица (личен състав) за осъществяване на определена работа или услуги в дадено учреждение, организация или предприятие, назначени на определен щат, съгласно трудовото законодателство, имащи определени задължения, отговорности и права.

Качествени характеристики

Очаква се персонала, който винаги е съставен само от физически лица, да има определени качествени характеристики, като способности, мотивация, професионална квалификация, трудов опит, позволяващи му да поддържа и развива дейността и целите на наемащата го организация - юридическо лице (фирма, сдружение, партия…), представлявана от своя ръководител, който в този случай изпълнява ролята си на работодател.

Категории на наетия персонал

Могат да се забележат различни категории на наетия персонал, като ръководен или управленски, професионален или експертен (специалисти в различни области), работнически или изпълнителски (изпълняващ основните технологични операции) и спомагателен или допълнителен (за поддържане на помощни или допълнителни трудови функции).

Аутсорсинг

Ако работата или предоставяните услуги се осъществяват възоснова на граждански договори или като услуга, възложена външен изпълнител (аутсорсинг), то в тези случаи става дума за друг вид взаимоотношения, различни от трудовото законодателство на страната и осъществяващи се възоснова на други закони - ТЗ или ЗЗД.

Издръжка на персонал

Издръжката на постоянен персонал е доста скъпо мероприятие за един работодател, поради това, че той е длъжен да осигурава заплати, доплащания и условия за работа, даже в случаите на престой, криза, намалено търсене на продукцията, а освен това е подложен и на риска от стачки, постоянни проверки по линия на трудови инспекции и други органи на държавата.

Умира ли понятието персонал?

Поради това, понятието, за определени икономически дейности, е вече умряло. Пример, ако искате да започнете производство на бельо, има хиляда пъти по-лесен, евтин и неангажиращ начин, като се договорите със съответния китайски доставчик, поставен в условията на изострена конкуренция, предпоставка за много добри условия за необходимите Ви доставките.

В противен случай сте много героично и патриотично настроен човек, който е готов да се подложи на безумно сложни, неефективни, скъпи, трудоемки и времеемки процедури, с абсолютно непредвидими последствия и неоценими рискове, особено във времена на корупция и безхаберие. Но ако все пак държите на патриотизма, стягайте се за яка работа.

Постоянен персонал.

Персоналът на една организация, с редки изключения, е сравнително постоянна величина. Едни хора идват, други си отиват, което се нарича динамика на кадрите и обикновено се изразява посредством коефициентите за текучество или стабилност. Редица външни фактори, като например икономическото положение на отрасъла, оказват съществено влияние на нивото на динамика на наетите служители и работници.

В периодите на спад, рецесия или криза, бизнес организациите, а след тях и редица обществени и административни служби, са принудени да правят съкращения в числеността на щата. Но даже и при стабилна бизнес среда, по едни или други причини, се налагат уволнения или назначения - болести, неудовлетвореност от работата, дисциплинарна отговорност за различни нарушения, обучение, кариерно развитие, пенсиониране и т.н.

Динамиката на пресонала в традиционни и стабилни организации е сравнително умерена и контролируема, за разлика от новосъздадени и неустойчиви фирми, където е завишена, а в някои случаи и спонтанна. Във всички случаи тази динамика е важна, понеже тя дава възможности да се развива кариера, израстване и благоприятно преструктуриране на бизнеса.
----------
Още препоръки, мнения и допълнения по темата може да четете и правите по-долу - в коментарите.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.