Управление на стреса при работа или Стрес-мениджмънт
Безопасността и здравето по време на работа изискват на първо място за се обърне внимание на управлението на стреса по време, преди и след работа. Проблемите на управлението на стреса (Стрес-мениджмънт) станаха напоследък обект на засилен интерес. Свързаният с трудовата дейност стрес може да резултатира в нежелателни ефекти както за работника, така и за фирмата.
Безопасност и здраве по време на работа |
Трябва
да се подчертае, че е невъзможно да се избегне стресът. Нещо повече,
умерени дози стрес са необходим елемент за активността в работата. В
случая става дума за поставяне на стреса в онези разумни рамки, които го
правят безопасен за здравето на индивида. В този смисъл може да се
каже, че целта на стрес - мениджмънта е използването на стреса в
качеството на естествена и продуктивна сила.
Какво е стрес?
Стресът представлява неспецифична реакция на човешкото тяло към всяко дразнене, като в резултат на това личността се подготвя към предприемане на действия. Той представлява нормален начин за реакция и приспособяване към измененията на външната среда.Причини за стреса.
Тук може да изброим следните фактори, които са важни в случая:- • физически фактори (горещина, студ, шум и др.);
- • междуличностни отношения;
- • организационни и длъжностни изисквания.
|
Последствия от стреса.
Сред специалистите съществува мнението, че стресът е фактор с първостепенно значение за разнообразни психически разстройства в работата. По принцип може да се говори за следните последствия от стреса:- • физиологически (високо кръвно налягане, сърдечен удар и др.);
- • психологически (депресия, агресия, умора и др.);
- • поведенчески (емоционален взрив, преяждане, алкохолизъм);
- • организационни (отсъствие от работа, ниска производителност и други).
Управление на стреса (Стрес-мениджмънт).
Управлението на стреса или известно още като Стрес-мениджмънт, т.е. минимизирането на негативните последствия от стреса, може да разделим на два основни типа действия:- • действия в индивидуален плащ
- • действия в организационен план.
- 1. Избягване на стресови ситуации.
- 2. Управление на ситуациите до равнище на поносим стрес.
- 3. Чрез по-спокойна реакция по отношение на стресовите ситуации.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.