Profit, gain, return
Печалбата (в английски език - profit, gain, return) е превишението в парично изражение на доходите от продажба на стоки и услуги над разходите за тяхното производство или придобиване или като формула: Печалба = Приходи - Разходи. Това е един от най-важните показатели за финансови резултати на икономическа дейност на субектите за предприемачество, физически лица или организации, заради който се осъществява съответния бизнес.
Основа на всяка печалба (П.) представлява добавъчната стойност, която произлиза под формата на "работа" на капитала, като това определено не е свързано нито с измама, нито с принуда. Специфичната "стока" - работна сила, е способна да създава нова стойност, чийто размер превишава плащаната работна заплата.
Приходи и разходи.
Но, обърнете внимание, че тук става дума за преобразуваната форма на добавъчната стойност, тъй като част от нея се трансформира под формата на разходи за суровини, енергия, заплати, лихви по кредити, данъци и т.н. Т.е. прихода е едно, а разходите са друго и ако последните са по-големи, всъщност имаме загуба, което означава, че не сме си свършили работата като хората.
Формиране на печалба.
Всяко предприятие, независимо от формата на собственост, формира печалба във вид на парични натрупвания, които характеризират резултатността от неговата икономическа дейност сред обществото и се явяват показател, който най-пълно отразява
- - ефективността на производство,
- - обема и качеството на произведената продукция,
- - състоянието на производителността на труда,
- - степента на използване (натоварване) на производствените фондове,
- - организацията на управление,
- - материално-техническото снабдяване,
- - ефективността на маркетинга и рекламата,
- - степента на удовлетворяване на потребителските нужди,
- - нивото на себестойност
Чиста печалба.
Чистата печалба е частта от общата балансова (счетоводна) П., която остава на разположение в предприятието, след като от нея са платени разни данъци, отчисления и други задължителни плащания към бюджета. Тя се използва за увеличаване на оборотните средства на фирмата, за формирането на различни фондове и резерви и за реинвестиране в производството. От нея се изплащат и дивидентите на собствениците, от които държавата смъква още веднъж данък дивидент.
Чист доход от вложения капитал.
Така, в икономиката се явява един вид чист доход от вложения собствен или зает капитал и поетия риск от предприемаческата дейност, който подлежи на разпределение като дивидент между собствениците, след като бъде обложен с данък върху печалбата и / или дивидентите и е основа за по-нататъшно икономическо развитие.
Печалбата е една от формите на чист доход в обществото, създаван в сферата на материалното производство, като чрез него се характеризира икономическата ефективност от работата на предприятието - основен източник за развитие на бизнеса и материално стимулиране чрез получаването на трудово възнаграждение и дивиденти.<
Икономическа заинтерисованост.
Значението на профита (от англ. profit) е обусловено от това, че от една страна той зависи от качеството на работа на фирмата, създавайки икономическа заинтерисованост от по-ефективно използване на ресурсите, от друга страна, е основен източник за производствено и социално развитие, а от трета страна е най-важния източник за формиране на държавния бюджет (социалната функция на парите).
Резултат от стопанска дейност.
Печалба е резултата от стопанската дейност на едно предприятие, изразен в стойностна форма и характеризиращ в абсолютно изражение ефективността от използването на средствата в разпореждане на компанията и източниците на тяхното възникване. Една от главните цели е да се максимизира доходността от стопанската дейност.
Печелившо управление.
В тази връзка, определящ момент е не само формирането на този важен икономически показател, но и умението да се управлява печелившо обема на продажбите. Следва, обаче, да се отбележи, че в определението на понятието печалба се влага различно съдържание от гледна точка на финансовите разчети, счетоводното отразяване и данъчното законодателство. Това усложнява процеса на разбиране и използване на понятието, което налага всеки човек от бизнеса да вникне внимателно в същността на термина, неговите разновидности и така да се избегнат конфузиите.
Как да превърнем загубата в печалба?
Да се работи наедро.
Как загубата Ви в бизнеса може да се превърне в печалба (а печалбата Ви - в загуба, ако не внимавате)? Това е въпрос, на който трябва да знаете отговора. Ключовата дума в случая е "наедро". Да допуснем, че Вие сте производител на чехли и за 1 чифт чехли са Ви необходими материали за скрояване и ушиване общо за 1 лев.
Заплатата Ви за 1 месец заедно с осигуровките е 200 лв. и 100 лв. имате разходи за наем, ток, телефон.
Вариант 1:
За месеца произвеждате и продавате 1 чифт чехли за 10 лв.
В този случай разходите Ви са 200 + 100 + 1 = 301 лв., а приходите - 10 лв. Следователно Вие сте на загуба 301 - 10 = 291 лв.
Вариант 2:
За месеца произвеждате и продавате 100 чифта чехли за 8 лв.
В този случай имате разходи за 200 + 100 + 100 = 400 лв., а приходи - за 100 х 8 = 800 лв. Следователно печалбата Ви е 800 - 400 = 400 лв.
Вариант 3:
За месеца работите на 3 смени и реализирате 300 чифта на цена 5 лв.
В този случай имате разходи 200 + 100 + 300 = 600 лв., а приходите Ви са 300 х 5 = 1500 лв.
Следователно печалбата Ви е 1500 - 600 = 900 лв.
Вариант 4:
За месеца работите на 3 смени и произвеждате 300 чифта, но не продавате нищо.
В този случай имате разходи 200 + 100 + 300 = 600 лв., 0 лв. приходи и освен това се появяват още едни разходи, свързани с нереализираната продукция - за съхранение и рискове от похабяване.
Производство и продажби.
Може ли да печелите само от производство?
Следователно само производството не е достатъчно за да Ви излезе сметката. Освен него трябва да имате и продажби. Ако нямате продажби, а сте произвели, така се натоварвате и с допълнителни разходи, т.е положението става още по-лошо.
Затова е казано: "продай преди да купиш!", но още по-добре казано е: "продай наедро преди да купиш наедро".
Анализ на печалбата.
Анализа може да си го направите сами, защото примерите са достатъчно опростени.
Но извода, който трябва да си направите е един: Хванеш ли се веднъж на хорото, отърване няма. Постоянните разходи текат. И да имате и да нямате реализация - трябва да плащате наем, заплати, осигуровки, данъци, телефон, ток и т.н. Тези разходи не се вземат под внимание от много „бизнесмени". Те си казват: разходите ми за 1 чифт чехли са 1 лв, следователно като ги продавам за 2 лв ще печеля 100% от всеки чифт и .... до тук спират с разсъжденията.
Да но ако се върнем на положението от Вариант 3 ще се получи следната картинка:
Вариант 3а): За месеца работите на 3 смени и реализирате 300 чифта на цена 2 лв.
В този случай имате разходи 200 + 100 + 300 = 600 лв., а приходите Ви са 300 х 2 = 600 лв.
Следователно печалбата Ви е 600 - 600 = 0 лв.
Затова обърнете внимание на постоянните си разходи.
Но преди всичко ги научете кои са. Изгответе списък и редовно го допълвайте. От опит ще се убедите, че в първия момент за много неща няма да се сетите. Отчетете сезонните промени - например при отоплението. Определете годишните и тримесечните плащания в месечно изражение. Накрая сумирайте всички суми за 1 месец и така ще получите средните си месечни постоянни разходи.
В нашите примери сме ги определили на 300 лв (200 + 100). При това положение, ако цената на 1 чифт е 2 лв (при 1 лв преки разходи за материали), следва да продадете 300 чифта за да покриете разходите си.
Как да увеличите печалбата?
За да излезете на печалба обаче има два начина:
1) Да увеличите продажбената цена;
2) Да увеличите още количеството на продаваните чехли.
А най-добре е да направите и двете.
Затова казваме, че работата "наедро" има много предимства:
- 1) Пълно натоварване на оборудването.
- 2) Максимално използване на заетата площ.
- 3) Цялостно уплътняване на времето (времето е пари).
- 4) Бърза реализация на продукцията.
Концентриране на дейността.
Напишете върху един лист хартия всичко, с което се занимавате в момента. Вгледайте се внимателно в него и започнете да зачертавате. Целта е да остане само една единствена дейност или продукт. На следващия ден фактически ликвидирайте излишните дейности и активи. Режете из дъно. Най-голямата илюзия е, че в този объркан свят, ако правите няколко неща, ще сте по-добре.
Някои даже премъдро заявяват "Да не слагаме всички яйца в една кошница!" Осъзнайте се навреме! Изхвърлете баластрата (да знаете как ще Ви олекне) и опънете платната срещу вятъра. За останалото не се безпокойте, неволята учи (стига да не Ви е страх).
Действайте веднага!
20 начина да печелите повече.
Увеличаване на оборота.
Има 20 начина да разширите дейността си за да печелите все повече и повече. Ще Ви покажем как да намерите повече клиенти за своя бизнес без да харчите много от парите и времето си, защото в България има хиляди хора със златни ръце, които обаче нямат клиенти. За да се увеличи оборота Ви е необходимо:
1) Да се увеличи броя на клиентите Ви;
2) Да се увеличи средната стойност на една поръчка;
3) Да се увеличи честотата на поръчките.
Мултипликацията на тези фактори създава оборота. Както се вижда, сърцевината на тази система са клиентите. Затова нека се концентрираме върху начините за тяхното увеличаване.
Увеличаване на клиентите.
1) Първият източник на нови клиенти са сегашните Ви клиенти;
Особено онези от тях, които са доволни от сделките си с Вас. Остава само да ги помолите да Ви препоръчат на свои близки и познати.
2) Предишните Ви клиенти.
Имате ли техен списък? Обадете им се за да научите дали не знаят за някой който също би проявил интерес към Вашите продукти, а това ще е възможност да разберете защо самите те вече не идват при Вас. Попитайте ги! Това, че те в момента не се нуждаят от Вашия продукт не означава, че не познават други хора, които биха могли да се заинтересуват.
3) Клиенти, които могат да си променят мнението.
По различни причини те са отказвали до момента да купуват от Вас. Може би не са Ви разбрали правилно? Променете нещо в предложението си, обяснете им .... и ги привлечете. Но те също могат да Ви насочат към други потенциални клиенти.
4) Услуга за услуга.
Може би Вие не сте в състояние да удовлетворите потребностите на някои клиенти. Колкото и да Ви изглежда странно, помогнете им, насочете ги към конкуренцията, а те биха могли да Ви препоръчат нови потенциални клиенти.
5) Съюзете се.
Открийте хора, които работят във Вашата област, но на друга територия: друг квартал, друг град, друга област. Сключете споразумения с тях и си разменяйте клиенти. На клиентите Ви им се налага да пътуват, да променят местоживеенето си. Те имат познати извън Вашата територия.
6) Рекламните Ви партньори.
Ако редовно публикувате реклами в даден вестник, там могат да Ви дадат чудесни връзки сред своите клиенти.
7) Вашите партньори по бизнес
Счетоводители, адвокат, банкер, доставчик .... или хора, които те познават (а те познават стотици, а може би и хиляди свои клиенти).
8) Сродни групи.
Ако доставяте етикети на Вашия аптекар, значи можете да доставяте етикети на всички аптекари във Вашия район. Ако обслужвате част от някаква група от хора, въпросът е как да започнете да обслужвате и останалата част от хората.
9) Ваши бивши съученици, състуденти, колеги ...
Просто вземете молив и хартия и пишете. Те, самите могат да Ви станат клиенти или да Ви насочат към свои познати.
10) Хората, които Ви обслужват.
Инкасаторите за ток и вода, касиерите в банката, енергото, пощата, ВиК, пощальона, ел. техника, водопроводчика ...
11) Хората от организациите, в които членувате:
Партии, синдикати, екологични или религиозни организации, браншови съюзи ... А ако не членувате, какво още чакате?
12) Стратегическите съюзи.
Идеята на такива съюзи е размяната на клиенти между различни бизнеси. Защо клиентите на месаря да не са клиенти и на млекаря? Създайте такива съюзи!
13) Вашите приятели.
Те могат да станат и Ваши клиенти, както и обратното - Вашите клиенти да станат и Вашите приятели.
14) Вашите роднини.
Знаят ли те с какъв бизнес се занимавате? И ако знаят, не биха ли могли да Ви насочат към свои познати, които биха Ви потърсили.
15) Местните бизнес клубове, клонове на палати, камери.
Ролята им е да създават контакти между своите членове. Членувайте!
16) Браншов съюз.
Към коя професия се числите? Имате ли браншови съюз? Ако имате - членувайте, ако нямате - създайте го. Всичко това води до нови запознанства и ... до нови клиенти.
17) Журналисти.
Естеството на тяхната работа е да се срещат с много хора. Следователно, те са идеални за осъществяване на контакти с нови потенциални клиенти.
18) Рекламна къща.
Ако сте ползвали техни услуги, те идеално знаят с какво се занимавате и биха могли да Ви насочат към подходящи свои клиенти.
19) А сега, един по-различен подход.
Кой печели от Вашия бизнес, кой има полза от него? Доставчици, персонал, рекламни издания, фондации, даже данъчните ... Отделете малко време и си изгответе списък на хора и фирми, които имат полза от Вашата дейност. Те са най-мотивирани от всички останали да Ви върви. И могат много да Ви помогнат.
20) Разгласа.
Тя в никакъв случай не е на последно място, а с нея трябва да се започне. Много от нашите предложения в раздел 5 са насочени точно към това - разгласа!
Трябва да се отбележи, че в съвременната икономика голямо внимание са обръща на концепцията за печалба, като са описани всевъзможни случаи, свързани с образуването на печалба. И това е следващата стъпка, след като изчерпите горните начини, да продължите да търсите резерви в своята дейност и да откривате ощ начини за увеличаване на печалбата - нещо като дълбочинна преработка на възможностите.
Съвременната икономическа теория и практика отделят доста внимание на същността на понятието „печалба". Описани са всевъзможни случаи, свързани с образуването на печалбата, някои от които доста парадоксални и абстрактни. Във всички случаи е добре Вие да се придържате към реалността - пари влизащо във Вашия джоб - това е печалба. Останалото са теории, с които се става професор, но не и богат човек.
ОтговорИзтриване